Lassan itt a karácsony, sok üzlet már ünnepi hangulatban úszik, így talán jó ötlet lehet időben végiggondolni, mit várhatunk a céges karácsonyi partytól, hogyan készüljünk fel rá.

Bár sokan nem gondolnák, de gyakran van összefüggés a karácsonyi beszélgetések és a következő évi személyi döntések között.

A felkészülés

Érdemes felkészülni minden “szereplésre”, minden olyan alkalomra, ahol tudatosan szeretnéd kontrollálni viselkedésedet, mozdulataidat. Elég, ha rászánsz néhány percet, hogy végiggondold, a kollégáidban milyen benyomást szeretnél kelteni öltözködéseddel, viselkedéseddel, mondataiddal.

Képzeld el magad azokban a szituációkban, amelyekben jól szeretnél szerepelni. A vizualizálás fontos a magabiztosság megteremtéséhez, hiszen ismeretlen helyzetekben vagyunk a legstresszesebbek, ekkor van a legnagyobb esélye, hogy rosszul reagálunk.

Gondold végig a következőket:

  • Hol lesz a party, milyen a környezet?
  • Milyen céllal mész el a partyra?
  • Kik lesznek jelen az eseményen?
  • Karriered szempontjából kik a fontos emberek?
  • Milyen “kötelező” beszélgetések várnak rád az este folyamán?

A helyszín

A party előtt keress rá az interneten az este helyszínére, próbáld meg felmérni, hogy a hely eleganciája, a cég és a jelenlegi beosztásod milyen öltözködést, milyen stílust vár el, akkor is, ha a meghívón nem szerepel dress code.

Fontos találkozások

Bármilyen beosztásban is dolgozol, biztosan vannak olyan munkakapcsolataid, amelyeket érdemes ápolnod. Álljon itt néhány gondolat középvezetőknek és cégvezetőknek arról, mire és kikre érdemes figyelni ezen a szép estén.

Középvezetőknek

A középvezetőknek jó alkalma nyílik egy karácsonyi partyn, hogy a cég vezetőivel kötetlenül beszélhessenek. Itt olyan témákat is fel lehet hozni, amelyek segítik a személyes(ebb) kapcsolatok kialakítását. Ilyenek a művészetek, a hobbi, a sport, vagy hölgyek esetében a divat, az öltözködési szokások. Mindig jó, ha a munkatársakkal való kapcsolatteremtéshez kéznél van egy munkától független téma, különösen, ha a főnökünk az illető.

Vannak olyan kollégáid, akikkel egész évben együtt dolgozol, de csak ezen az eseményen találkozhatsz velük személyesen? Használd ki az alkalmat, hogy az újévben gördülékenyebb kommunikációval, eredményesebben dolgozhass.
Vannak olyanok, akikkel csak tárgyalótermek asztalai mellett nyílt lehetőséged beszélni? Itt az alkalom, hogy személyesebb kapcsolatot alakíthass ki, és megalapozd az eredményes együttműködéseket.
A HR-es is dolgozni megy a partyra. Segítsd a munkáját azzal, hogy személyiségednek olyan oldalát is megmutatod, amelyik segítheti őt abban, hogy támogassa az előléptetésed.
Ez lesz azon kevés alkalmak egyike, amikor kötetlenül beszélgethetsz főnököddel. Ne hagyd ki! Sok minden múlhat azon, ha egy whisky mellett sikerül öt percet beszélgetni a golfról.
Felhozhatsz a vezetőkkel való beszélgetés alatt munkához kötődő témákat is, és ezekkel kapcsolatban informálisan megkérdezheted a véleményüket, de maradj meg a könnyedebb stílusnál, ne tárgyalj a bárpultra támaszkodva.

Cégvezetőknek

A cégvezetők számára is fontos a karácsonyi party, és nem csak azért, hogy a – jó esetben kellően előkészített – prezentációjukat elmondhassák. Egy felkészült vezető számára kitűnő alkalom ez az esemény, hogy olyan kollégákkal beszélhessen, akiktől megtudhatja, milyenek a cég hétköznapjai a telephelyeken, az eldugottabb folyosókon, milyen vélemény alakult ki a vezetőkről.

Legyél tudatosan jelen. Gondold végig, mit vársz ettől az eseménytől, milyen eredménnyel lennél elégedett az este végén.
Akár egy kötetlen céges csúcstalálkozóra is nyílhat lehetőséged. Különösen nagyobb, nemzetközi cégeknél fontos, hogy végiggondold, milyen pozíciójú emberek várhatóak a karácsonyi összejövetelre.
Beszélgess a beosztottjaiddal, ismerd meg a személyes oldalukat. Meglátod, olyan értékeket fogsz felfedezni bennük, amelyekre a munkában is biztosan építhetsz majd.

A megfelelő öltözék

Hölgyeknek
Viselj feltűnően elegáns ruhát, de ne legyen kihívó, hivalkodó. A főnökeid és valamennyi férfi szemében az az értékesebb, ha egy hölgynek van stílusa, tud öltözködni, de ismeri a megfelelő mértéket is. A piros szín – mértékkel! – mindig biztos siker.

Lehet színes, de ne legyen rikító.
Legyen divatos, de ne legyen kihívó.
Legyen a korodhoz illő, fiatalos, de sugározzon magabiztos eleganciát.

Uraknak
Ki se nyisd azt a szekrényt, amelyikben a farmernadrágjaidat tartod. Szánj rá néhány percet, hogy végiggondold, mit szeretnél üzenni öltözékeddel. Amennyiben a meghívón nem szerepel dress code, úgy pozíciódnak vagy remélt, jövőbeli pozíciódnak megfelelő ruhát ölts magadra. Középvezetőknek jó választás lehet az elegánsabb casual öltözet, amelyhez ruhatáradnak legjobb darabjait válogasd össze.
Cégvezetőknek ajánlott az öltöny, de ne ragaszkodj a “szokásos” feketéhez. Az egyszínű szürke, kék vagy hajszálcsíkos öltöny megfelelő eleganciát kölcsönöz.

Ha sikerül egy divatos, kicsit merészebb, de szigorúan nem télapós nyakkendőt is választanod, biztosan sikered lesz az összejövetelen.

Etikett

Italozás
A karácsonyi party nem egy laza baráti összejövetel, ezért az ivás területén is meg kell tartani a mértéket. Elvárható, hogy 20 év fölött mindenki ismerje a saját korlátait, mennyitől érzi jól magát, és mi az a mennyiség, amikor már túl jól érzi magát. Nyugodtan igyál egy-két pohárral, de csak annyit, amennyivel az esetleges izgulásodat fel tudja oldani.

Hangoskodás
Ne gondold, hogy ez a legmegfelelőbb alkalom arra, hogy a cégben dolgozó barátaiddal a cég pénzén mulass egy nagyot, és a legjobb vicceidet elsütve nagyokat röhögj azokon. A hangoskodás, feltűnősködés nem hagy jó nyomot főnökeidben, és habár közvetlenül nem befolyásolja karrieredet, közvetett módon, döntési helyzetekben ronthatja a Rólad kialakult képet.

Mire figyelj?

  • Készülj fel!
  • Gondold át, mit szeretnél elérni!
  • Térképezd fel a helyszínt!
  • Készülj fel az emberekből és a témákból!
  • Gondold végig, kikkel kell “mindenképpen” beszélgetned az este folyamán!
  • Legyél nyitott, legyél a társaság egyik színfoltja!
  • Legyél elegáns, de ne legyél kihívó!
  • Hagyd otthon farmernadrágodat!
  • Ne idd bátorra magad!
  • Ne feledd, ez az este hosszútávon kihathat karrieredre!
  • Legyél kezdeményező, kelts pozitív benyomást!
  • Legyél nyitott, sugározd magadról, hogy szívesen ismerkedsz új emberekkel!
  • Mutasd meg az értékes, emberi oldaladat!
  • Társalogj, ne pletykálj!

Tetszett?

Oszd meg kollégáiddal és barátaiddal, hátha nekik is hasznos lesz.