Jó ez? Minden esetben segít? És ha nem mondom meg, akkor mi legyen?

Akkor jöhet az értő hallgatás, ami elsőre sokaknak talán érthetetlen fogalom, de ezen mindjárt segítünk.

Jó néhány szakma van, ahol ahhoz, hogy jól végezhessük a munkát, fontos, hogy az egyik fél minél pontosabban megértse a másikat.

Vezetők

Az elmúlt években a managerek voltak azok, akiket talán a legtöbbet tréningeztek. Számtalan vezetői modellt sajátítanak el, az informatikai és pénzügyi ismereteik folyamatosan fejlődnek, mégis van egy terület, ami bár első hallásra pofon egyszerű, nem is tanulnak róla, és nem is szokott menni nekik. Ez az értő hallgatás, vagyis a másikra figyelés képessége. Bár képességként szoktuk emlegetni “Nem igaz, hogy nem vagy képes rám figyelni!”, de valójában nem kell, hogy az anyatejjel szívjuk magunkba. Meg is lehet tanulni.

Elkerülhetetlen, hogy ők, akik embereket vezetnek, megértsék beosztottaik igényeit és gondolkodásmódját. Ahhoz, hogy eredményesen tudják motiválni őket, meg kell érteniük a problémákat, és megfelelően kell válaszolniuk azokra.

Orvosok

Gondoljunk az orvosra, akinek nagyon oda kell figyelnie a betegre, meg kell értenie, hogy mi a baja. Éreznie kell, hogy a pontatlan, hétköznapi szavakkal leírt tünetek mögött milyen betegség rejtőzhet. Mindenki tapasztalhatta már, hogy a legtöbb orvosnak ez a feladat nem megy olyan könnyen. Ebben az esetben jól jönne az értő hallgatás technikája.

Újságírók

De ott van az újságíró is. Ha egy interjú közben a riporter nem hagyja, hogy az interjúalany végighaladjon saját gondolatmenetén, bele-bele kérdez, saját véleménye alapján vezeti a riportalanyt, vagy ellenkezőleg: figyelmen kívül hagyja, amit a másik mond, akkor biztosan nem fog olyan gondolatokat, összefüggő tényeket, vagyis egy komplex, jól fölépített gondolatmenetet megismerni, amely később az olvasók számára valóban érdekessé teheti a cikket. Itt is hasznos tehát az értő hallgatás.

Coachok

És ott van a coach, aki csak kérdez, hallgat, és csak ritkán válaszol. Van ennek értelme? Szerintem van. Több mint 400 órát coacholtam eddig, és azt tapasztaltam, hogy hatalmas ereje van a hallgatásnak, pontosabban az értő hallgatásnak. Nem csupán megismerjük általa ügyfelünk gondolatait, problémáit, de ha érzi, hogy rá koncentrálunk, hallgatólagosan bátorítjuk, könnyebben megnyílik, így az eredmény is sokkal jobb lesz.

Ez csupán néhány példa, de ezekből is látható, hogy az értő hallgatás a munkahelyi és a magánélet számos területén segítségünkre lehet.

Hogyan tehetünk szert erre a képességre, és mi a lényege?

Ideje, hogy definiáljuk, mi is az értő hallgatás valójában:

Az értő hallgatás vagy másképpen aktív figyelem olyan energiával teli, koncentrált állapot, amikor minden figyelmünk a beszélőre irányul, metakommunikációs (nonverbális) eszközeinkkel követjük őt, segítjük a gondolkodásban. Ilyenkor a beszélő gondolataira fókuszálunk, reflexióinkat, negatív vagy pozitív gondolatainkat nem sugározzuk ki felé; ellenkezőleg, a háttérbe helyezkedve hozzásegítjük ahhoz, hogy minél nyíltabban és érthetőbben fejezze ki magát. Az értő hallgatás lehetővé teszi, hogy jobban megértsük embertársainkat, mind az üzleti, mind pedig a magánélet területén.

Az Értő hallgatás technikája tanulható.

Sokunkban ott van a kényszer, hogy kéretlenül is megmondjuk a megoldást, a véleményünket, hogy segítsünk ötleteinkkel. Ez azonban gyakran nem segít, sőt, olykor ront a helyzeten, és hátrányos kommunikációs pozícióhoz vezet, nem beszélve arról, hogy a sikeres együttműködés esélyeit is csökkenti.

A képesség, hogy tudjuk, melyik szituáció kíván aktív szóbeli föllépést, és melyik aktív figyelmet, nem születik velünk, és a szocializáció során sem feltétlenül sajátítjuk el. Ezért szükséges, hogy kiemelten beszéljünk az értő hallgatásról, és hogy akinek módja van rá, tanulja is meg.

Gondoljon bele, mikor volt utoljára, hogy másfél órán keresztül valaki csak Önre figyelt? Mikor volt, hogy elfogadó és inspiráló környezetben végiggondolhatta üzleti vagy magánügyeit?

A tanulási folyamat azzal a nagyon kellemes dologgal kezdődik, hogy kipróbálja, milyen, amikor másfél óráig csak Önre figyel valaki. Utána már gyorsan jön a változás, és ha elsajátítja a kommunikációs fogásokat, és gyakorol, akkor elmerülhet a sikeres és élvezetes beszélgetések, tárgyalások világában.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com

Tetszett?

Oszd meg kollégáiddal és barátaiddal, hátha nekik is hasznos lesz.