Mondj nemet, ha tudsz, ha bírsz, ha mersz!

Csukd le a szemed és képzeld el, hogy a főnöködnek azt mondod: NEEEEM!
Mit látsz, mi lesz a hatása? Idegesség? Vörös fej? Megbántottság? Csalódás benned?
Nem tudhatod, amíg ki nem próbálod, hogy azt mondod:

NEM!

Azt mondják, hogy vannak helyzetek, amikor az “igen” az egyetlen helyes út a munkában. Igent mondasz egy új projektre, igent mondasz nagyobb felelősségre és igen, gyakran igent mondasz az előléptetésre is.
De vannak olyan esetek, mikor vissza kellene utasítanod a felkérést:
  • Nem – mert túl elfoglalt vagy
  • Nem – mert nem érdekel a téma
  • Nem – mert nem akarsz egész éjszaka dolgozni.
Természetesen nem mindegy, hogyan mondod ki a nemet.
”Nem, ez az ötlet szar“ egészen máshogy hangzik, mint az, hogy “Nem, én egy másik megközelítést szeretnék.”

Sara McCord kiemelt négy helyzetet, ami jól mutatja, hogy milyen fontos a munkahelyi szituációkban a pontos fogalmazás, az asszertív kommunikáció és főleg a bátorság:

1. Mondj nemet a főnöködnek

A felettesed megkérdezi, hogy hajlandó lennél-e még több munkát elvégezni – de a helyzet az, hogy nem nagyon akarod és nem is tudod elvállalni. Viszed a saját projektjeidet és szeretnél esténként még 9 óra előtt vacsorázni (a lakásodban, nem pedig az íróasztalodnál).
Tudom, kicsit ijesztő lehet meghátrálni, mikor a főnököd kér meg valamire.
Vagy felugrasz és azt mondod: “NEM”, vagy kicsit kínosan, passzív agresszívan így szólsz:
“Nos, szóval én, hmm annyi munkát adtál nekem az elmúlt két hétben, hogy teljesen lefoglal, én, uhh, nem hiszem, hogy meg tudom csinálni.”

Ehelyett próbáld ki inkább ezt:

“Köszönöm, hogy gondolsz rám, de úgy terveztem, hogy ezen a héten {más projekt megnevezése} dolgozom.”

Ez a megközelítés több okból is jobb lehet. Először is, hízelgő, hogy a főnököd gondolt rád (végül is szeretnéd, hogy ott legyél a fejében, mikor új, izgalmas projektek jönnek). Másodszor, ha a főnököd tudja, hogy ez az új feladat fontosabb, akkor valószínűleg azt fogja mondani, hogy: “Tegyük félre a többi projektet egy időre és nézzük meg, jók-e a prioritások a munkádban.”

2. A munkatársadnak is mondhatod: NEM

A kollégád megkér, hogy segíts neki egy hozzá közel álló, személyes projektjében, amiben egyébként neked nagyon kevés a szakértelmed és nem is a te munkakörödbe tartozik.
Nos, ha egyébként van időd, akkor érdemes lenne megfontolni a segítségnyújtást, ugyanis ez erősíti a kapcsolatodat a kollégáddal és megbízható embernek fogsz tűnni.
Ha viszont visszautasítod, akkor a válaszodban mellőznöd kell a hamis kifogásokat arról, hogy egyébként tudnál segíteni, ha nem lennél annyira elhavazva a saját munkáddal. Ha ezt mondod és utána elvállalsz egy másik projektet, akkor tudni fogja, hogy nem érdekelt a feladat (és hazudtál is).

Ehelyett próbálj valami olyat mondani, ami közelebb áll az igazi indokhoz. Mint például:

“Nagyon értékelem, hogy megkérdeztél Julie, ez izgalmas feladatnak tűnik. Sajnos, szörnyű vagyok a social media használatában. Van ugyan Twitter oldalam, de még soha nem használtam és még hozzá sem kezdtem ahhoz, hogy megértsem a Periscope-ot. Úgyhogy attól tartok, nem lennék túl nagy segítség a számodra.”

Senki sem akarja azt, hogy a munkahelyén úgy gondoljanak rá, hogy ő az, aki mindig mindent visszautasít. Egy idő után az emberek semmire sem fognak megkérni (még ha az egy nagyon jó, izgalmas és fontos projekt is lenne). Ehelyett a cél az lenne, hogy előzékenyen és asszertívan elmond a véleményedet még a legkeményebb beszélgetésekben is.

3. Az alkalmazottaidnak is szabad NEM-et mondanod

Persze, elkötelezett vagy a brain storming mellett és imádod, ha a munkatársaid sziporkázó ötletekkel érkeznek. Azonban van, amikor már egy világos és tiszta terv van a fejedben és azt szeretnéd, hogy a munkavállalók hajtsák végre és kövessék az utasításaidat. Valahogy így fogalmazódik meg a fejedben: “Nos, most az lesz amit én akarok!”, de így a kollégáid soha nem fognak felterjeszteni az év főnöke díjra…

Ehelyett azt szeretnéd, hogy az üzenet az legyen, hogy nagyra értékeled a kollégák javaslataid, de ebben a projektben nagyon fontos, hogy mindenki kövesse a tervet. Ne feledd: Mindig át kell adnod a “miértet” is a “nem” mellé, így nem fogsz makacsnak és önfejűnek tűnni.

Próbáld ki ezt:

“Köszönöm, hogy megosztotta velem ezeket a javaslatokat George. Ha ebben a projektben készen akarunk lenni határidőre, követnünk kell az utasításokat, pontosan úgy, ahogyan előre meghatároztuk. Megkaptuk a jóváhagyást a tervhez, és úgy látom, hogy bármilyen változatatás esetén könnyen visszakerülhetnénk a kezdeti szakaszhoz, amit nem szeretnénk. Mint mindig, kérlek szólj, ha valami nem tiszta vagy ha kérdésed lenne.”

4. Az ügyfélnek nemet mondani? Igen!

Ez a helyzet különösen kényes. Nem akarsz leereszkedőnek tűnni senkinek a szemében, különösen akkor, ha az a valaki az ügyfeled. Ő alkalmaz téged, mert tudja, hogy te biztos vagy a dolgodban. De pont azért mert ő fizet, a munkádat is ő akarja irányítani. Néha jó lenne egy olyan filmes szituációban lenni, ahol a karakter egy monológot mondva emlékezteti az ügyfelet arra, hogy valójában milyen kiváló a munkájában és ez az, amiért az ügyfél alkalmazza őt. Ezért az ügyfél számára a legjobb dolog amit tehet, ha hagyja, hogy végezze a munkáját a szakember, akit felkért. Ezt a filmekben a megrendelő általában megérti és szabad kezet ad a megbízottnak.

Azonban a valóságban nem bátorítanálak arra, hogy a kiválóságodat, a hozzáértésedet fitogtasd, mert ez általában nem vezet semmi jóra.

Ehelyett az első dolog, amit meg kellene tenned: hagyod, hogy az ügyfél megossza veled a gondolatait, az elképzeléseit. Lehet, hogy már akkor félbe szakítanád, mikor egy olyan ötletbe kezd bele, amiről tudod, hogy népszerűtlen vagy keresztülvihetetlen, de ha megállítod, akkor azt fogja gondolni, hogy nem is figyelsz rá. Figyelj inkább a főbb aggodalmaira amiket megfogalmaz vagy a főbb témákra amiket felhoz, az ő új megközelítéseire, amelyekkel keresi a megoldást. Amikor előállsz a terveddel, hangsúlyozd ki, hogy Te miként próbálod a problémát megközelíteni (ezzel általában elvetni az ő tervét a problémamegoldásra)

Ennek valahogy így kellene hangoznia:

“Én megértem az aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy az eladások nem fognak menni az új címkével. Azonban aggódom, mert amit ön javasolt, az nagyon hasonló a versenytársáéhoz, és tudom, hogy az egyik fő cél éppen az lenne, hogy kitűnjön. Végiggondolhatnánk esetleg együtt, hogyan jutottunk el idáig és megnézhetnénk, hogy milyen egyéb javaslatai lennének még?”

Sara McCord nagyon jól körüljárja ezt a négyféle szituációt. Nekem trénerként és magánemberként is az a tapasztalatom, hogy sajnos nem úgy születünk, hogy asszertívan kommunikálnánk. Még a szüleinktől sem tudjuk megtanulni, mert egyrészt ezt a fogalom, megközelítési mód nemrég még ismeretlen volt az emberek előtt, másrészt a zsigeri ösztönök – különösen a konfliktusos helyzetekben – mást diktálnak nekünk. A legtöbb hétköznapi helyzetben az emberek az agresszív vagy a passziv kommunikációs megoldások közül választanak. Nem csoda, hiszen az erőszakmentes önérvényesítés technikáját először mindenkinek meg kell tanulnia, majd sokat gyakorolnia, és csak ezután tudja csak magabiztosan használni. Nem könnyű, de izgalmas tanulási folyamat és tényleg megéri…

(Az írásban felhasználtuk a www.themuse.com cikkét is.)

Karrier konzultáció!

10.000 Ft / 1 óra

Ha munkahelyet váltanál, ha a régóta tervezett vállalkozásodat indítanád be, ha anyaként újra dolgoznál vagy egyszerűen kiégtél és nincs tovább, akkor itt a helyed, karrier coaching konzultáción. Ránézünk a jelenlegi helyzetedre és tanácsokat is kapsz, amik segítenek megtenni a következő lépést. Töltsd ki a lenti formot és hamarosan találkozunk.

Karrier konzultáció!

10.000 Ft / 1 óra

Ha munkahelyet váltanál, ha a régóta tervezett vállalkozásodat indítanád be, ha anyaként újra dolgoznál vagy egyszerűen kiégtél és nincs tovább, akkor itt a helyed, karrier coaching konzultáción. Ránézünk a jelenlegi helyzetedre és tanácsokat is kapsz, amik segítenek megtenni a következő lépést. Töltsd ki a lenti formot és hamarosan találkozunk.

Tetszett?

Oszd meg kollégáiddal és barátaiddal, hátha nekik is hasznos lesz.