Vannak munkakörök, amelyek olyan magas hozzáadott értéket képviselnek, amely lehetővé teszi a viszonylag magas árazásukat is. Ezeket jellemzően a szolgáltatói szektorban találjuk. Ilyenek például a magánorvosi praxisok, a speciális szaktudást igénylő műszaki területek, de az üzleti tanácsadást is ide sorolhatjuk.

Amióta dolgozom, elmondhatom, hogy szerencsés vagyok, mert mindig a hobbim volt a munkám. Operaénekesként, coachként, tanácsadóként, de tanárként sem éreztem, hogy dolgozom a szó negatív értelmében. Még mindig fönntartom, hogy jó megoldás megtalálni a munkában a hobbit vagy a hobbiban a munkát, de van másik út is. A hobbi és munka egyesítéséről szóló cikk után most magas hozzáadott értékű tevékenységről lesz szó. (Persze mindez megvalósulhat egyszerre is)

Ha nincs lehetőségünk arra, hogy olyan, kellően jól fizető munkát találjunk, amely egyben a hobbink is lehet – kiélhetjük benne kreativitásunkat, kiteljesedhetünk -, még mindig van megoldás. Hobbinkat űzhetjük „főtevékenységként”, amelyre több órát fordítunk naponta, és találhatunk mellé olyan munkát, amely nem veszi el az egész életünket.

A magas hozzáadott értékű munkakör megtalálásához a következő kérdésekre érdemes megkeresni a válaszokat:
– Mi /mi lehet a te speciális tudásod?
– Mik a piaci igények?
– Hogyan lehet belőled jó kommunikátor?
– Rendelkezel-e alapvető marketing ismeretekkel?

Van olyan munka, amit napi 2 órában lehet végezni, és megélhetünk belőle?
Határozottan igen a válasz. Számos olyan tevékenység van, amelyet a piac kiemelten értékel, így olyan díjazás kérhető érte, ami biztosíthatja a megélhetésünket. Természetesen ezeknél a tevékenységeknél is szükséges a befektetés, hiszen tanulás és munka nélkül nem jöhet létre a magas hozzáadott érték. Ez területenként változó mennyiségű időt jelent. Egy orvos gyakran 10-12 évet fektet be, mire elindítja a saját praxisát, míg egy informatikai szakembernél ez jóval kevesebb idő is lehet.

Nem elég az általános tudás
Ahhoz, hogy magasabb óradíjért dolgozhassunk, az is kell, hogy valami specialitás birtokában legyünk. Nem elég, ha orvos, ügyvéd, tanácsadó valaki. Olyan területen kell otthonosan mozognia, amelyet kevesen ismernek.

Nem elég a vágyakozás vagy az általánosan megfogalmazott cél
Több éves coaching munka után bátran kijelenthetem, hogy az emberek vágyai a legtöbbször általánosak. Túl általánosak. Nézzük például az utazást. Sokan vágynak arra, hogy egy szigeten a homokban koktélt szürcsölgetve nézzék a naplementét. Ezt aztán elhessegetik, mert úgysem telne rá. De miért tesznek így? Tudják az alábbi kérdésekre a választ: Melyik szigeten? Milyen évszakban? Mennyiért? Mennyi ideig? Én azt hiszem, a legtöbben nem tudják, tehát nincs is konkrét céljuk.

Miért fontos a SMART cél? Azért, mert elérhetővé és mérhetővé teszi a vágyainkat. A fenti esetben például, ha megvannak a válaszok, könnyen lehet, hogy a sejtett költségek töredékéért elutazhat valaki szürcsölgetni a homokos partra. Érdemes megnézni például az http://utazomajom.hu oldalt, meglepő dolgok vannak rajta.

A fenti példa rámutat, hogy a karrierünkkel kapcsolatos döntésekhez is olyan célokat kell kijelölnünk, amelyek kellően végiggondoltak, és leírják azokat a kereteket, amelyek megléte szükséges a vágyott állapothoz.

Ismerjük fel a piaci trendeket
Nem a leleményességre gondolok itt. Sokkal inkább arra a képességre, hogy mire van, vagy inkább mire lesz szükség a következő időszakban.
– Mi az a specialitás, ami az érdeklődési körünkbe vág?
– Mi az, amihez lenne kedvünk?
– Mi az, amit igényel a piac?
– Mi az, amiből hiány van?

Változó igények és a világpiac
Ha 5-10 évvel ez előtt írtam volna ezt a cikket, akkor a következő két dolgot nem biztos, hogy belevettem volna, de ma már elkerülhetetlenek. Ezek a gyorsan változó igények és a világpiac.

– Tervezed a karriered?
– Igen.
– Hány évre?
– Mi az, hogy hány évre…?

Mi, akik a harmincas éveinkben járunk – nem beszélve az idősebbekről – azzal a hittel nőttünk fel, hogy ha kitanulunk egy jó szakmát, akkor abban dolgozhatunk majd nyugdíjas korunkig. Ez ma már nem igaz. Komoly esély van rá, hogy az a szakma már 10 év múlva nem fog létezni, vagy annyira leértékelődik, hogy nem lesz értelme művelni. Rá vagyunk kényszerítve, hogy változzunk és változtassunk, hogy egy életen át tanuljunk, fejlődjünk.

– Hol dolgozol?
– Hogy érted?
– Hová jársz dolgozni?
– Nem járok. Úgy érted, kinek dolgozom?
– Ja, úgy.
– Hol ennek, hol annak. Szerte a világban.
– Jaaa…

Nem olyan egyértelmű, hogy ma már a klasszikus kérdésekkel leírható-e egy átlagos munkakör. Általában nem is. Egyre kevésbé ragadhatjuk meg egy munka lényegét azáltal, hogy beazonosítjuk a munkavégzés helyét, a céget vagy akár az országot. Az internetnek és a technológiák fejlődésének hála egyre több olyan munkakör létezik, amely független a fizikai tértől, ahonnan végezzük. Ha magas hozzáadott értékű munkát szeretnénk végezni, akkor fontos szempont lehet az is, hogy úgy határozzuk meg a specialitásunkat, hogy az egész világ legyen a potenciális ügyfelünk, ne csak a szűk környezetünk.

Tudsz beszélgetni?
Persze nem ilyen egyszerű a kérdés, de majdnem. Könnyen belátható, hogy ha valaki óránként 100-500 Eurót szeretne kérni a munkájáért, akkor ki kell derülnie az ügyféle számára, hogy miért fizet ennyit. Rendkívül fontos, hogy aki ezt az utat választja, meg tudja értetni magát az emberekkel, szimpátiát keltsen, és nyitott legyen a lehető legtöbb kommunikációs helyzetben. Jó hír, hogy ez tanulható.

Add el magad
Ha már megtaláltuk a saját „értékünket”, a következő nagy kérdés annak eladás lesz. Sokan viszolygást éreznek már a cím hallatán is, de téves, ha egy porszívóügynök jelenik meg ilyenkor előttünk. Ma már nem ezekkel a módszerekkel lehet előre jutni, különösen nem az online térben. Olyan hatékony megoldások állnak a rendelkezésünkre, amelyek egyéni stílusunknak megfelelően képesek támogathatni céljaink elérését.
Ez a folyamat nem könnyű. Megtalálni, megtanulni, kommunikálni és eladni komoly feladat, de megéri.

Néhány hasznos cikk a témában:

10 Stealthy Techniques for Self-Promotion

Top 10 most velued job skills

Mennyit KELL dolgoznunk, hogy aztán NE KELLJEN dolgoznunk?

Nagyfokú bénító ereje van a lottó ötösben való bizakodásnak. Ehhez az állapothoz sokkal inkább a passzivitás társul, ám a passzív jövedelem elérése aktív, cselekvő attitűdön keresztül valósulhat csak meg.

Megélhetés napi 2-3 óra munkából?

Határozottan igen a válasz. Számos olyan tevékenység van, amelyet a piac kiemelten értékel, így olyan díjazás kérhető érte napi pár órában is, ami biztosíthatja a megélhetésünket.

Ahogy Téged látlak!

A minap felhívott egy úr, mivel magasabb pozícióban szeretne dolgozni. Visszajelzést adtam neki mindarról, amit megfigyeltem vele és a kommunikációjával kapcsolatban. Hogy mit láttam…?

Megint itt a nyár – 2018

Sokszor a fontos és valódi folyamatok belül zajlanak. Nem csupán a cselekvésben lehet erő, de a felkészülésben is. Az újratervezés időnként nem csak szükséges, de elkerülhetetlen is…

Előzetes tervezés (1.rész)

Komoly hátrányt jelent, hogy a nők gyermekvállalás után hosszú időre kimaradnak a munkából, és korántsem biztos, hogy utána ott folytathatják, ahol abbahagyták. Sokan akár tíz évig is otthon maradnak. Tíz év alatt pedig rengeteg minden megváltozhat a munkaerőpiacon. Tervezni kell(ene)…

10 dolog, amit a coaching konzultációról tudni érdemes

Az első coaching konzultáció előtt számtalan dolog futhat végig az ember fejében. Mi fog történni? Mi lesz, ha nem lesz szimpatikus? Vajon milyen lesz a hely, ahol találkozunk? És ami nagyon fontos: mennyibe fog ez nekem fájni?

A home office 7 leggyakoribb hátránya

Nem csak előnyai vannak a home officenak, a hátrányokat a covid is megmutatta. Dönts tudatosan az otthoni munkavégzésről!

Mit tehetsz otthon a karrieredért? (2.rész)

Semmit! Gyereket nevelek, az éppen elég. Minden okod meg van rá, hogy így érezz. Mégis van valami, egy kis gondolat, ami ott motoszkál az agyad hátsó részében és azt súgja időről-időre: Mit csinálok, ha nagyobb lesz? Akkor lehet, hogy mégis kellene valamit tenni…

Hogyan mondj nemet a munkában?

Nemet mondani a felettesednek, a munkatársaidnak vagy az alkalmazottaidnak az egyik legnagyobb kihívás a modern munkahelyek világában. Meg kell tanulnod úgy nemet mondani, hogy közben ne érezd rosszul magad miatta. Meg kell tanulnod győztesen kijönni egy helyzetből, vagyis meg kell tanulnod az asszertív kommunikációt.

Otthoni munka (home office) és a koronavírus

Most, ebben a helyzetben nem maradt más választásunk, mint megbarátkozni a home office gondolatával és dolgozni úgy, ahogy sikerül.

Tetszett?

Oszd meg kollégáiddal és barátaiddal, hátha nekik is hasznos lesz.