Ebben a bejegyzésben igyekszem megmutatni neked, hogy mi az alapja annak, hogy jó vezetővé válj, hogy pozitív hatással legyél alkalmazottaidra, hogy hatékonyan tudj együtt dolgozni másokkal. Maxwell és Dornan gondolatai nagy hatással voltak sokakra, engem is megihlettek ennek a cikknek a megírására. Ha segítségre van szükséged, olvasd végig ezt a néhány gondolatot, hogy Te is egyike lehess a legjobb vezetőknek.

Jackie Robinson

„Az életnek nincs semmi jelentősége, leszámítva a mások életére gyakorolt hatását.”

Mindannyian figyeljük, ha nem is tudatosan, hogy milyen hatással vagyunk másokra. Már gyermekként kísérletezünk azzal, hogy mi az, amit az egyik szülőnél megtehetünk, a másiknál nem. Ezzel feszegetve a tűréshatárukat. Később kamaszként igyekszünk egy olyan énképet kialakítani, amely belső és külső szempontból is azonos az ÉN-ünkkel és kellő hatással van azokra az emberekre, akik fontosak számunkra.

Aztán a legtöbbeknél ez a folyamat itt véget is ér. Többet ezzel a kérdéssel nem nagyon foglalkoznak. Nincs rá szükségük, illetve igényük.

Hogyan legyek jó vezető?

A fenti folyamat a jó vezetők esetében máshogy működik. Amikor Ők szembesülnek azzal, hogy különböző egyénekre, emberekre kell hatást gyakorolniuk, visszatérnek ehhez a munkához és a régmúltból felsejlő kérdéseket tesznek fel maguknak ismét.

  • Ki vagyok Én?
  • Milyen hatással vagyok mások életére, munkájára?
  • Milyen eszközök állnak a rendelkezésemre, hogy vezetőként megfelelő módon el tudjam látni a feladatomat?

Ezek fontos kérdések, olyanok, amelyeket nem lehet megkerülni, amikor a vezetővé válás rögös útján elindul valaki. Nehéz út ez, olyan területekre visz, amikre nem is gondolnál.

Szakemberből vezető

Szakemberként sokan hozzászoknak, hogy a saját szaktudásuk szintje és az elvégzett munka az, amely alapján önmagukat elhelyezhetik és amely a külső megítélésük alapja is egyben. De előbb-utóbb a szakembereknél is eljön az a pillanat, amikor először kell 10 embert vezetni, felelni értük és tenni azért, hogy magas teljesítményt tudjanak nyújtani. Meg kell tanulni kezelni a problémáikat, motiválni kell őket, és a visszajelezés, megerősítés folyamata se maradhat el… Jogosan teszik fel ilyenkor a kérdést:

Hogyan legyek vezető?

Ezt senki nem mondta! Senki nem tanította! Nincsenek szülői minták, nem volt szó róla az egyetemen…

A vezetés 5 szintje

A vezetéselmélet mára már fel tud mutatni sok olyan kutatást, megközelítést, elméletet, amelyek segíthetnek abban, hogy rajtuk keresztül magadra nézz és elindulj a tudatos fejlődés útján.

Különböző módokon, attitűdökkel, hatásgyakorlással lehet valaki vezető.

Maxwell a Holnapra vezető lehetsz c. könyvében a vezetés öt szintjét határozta meg:

  1. A pozíció
  2. Az engedély
  3. A személy
  4. A teljesítmény
  5. Az emberek fejlesztése

A pozíció: ha a vezetés – mely tulajdonképpen hatásgyakorlás – csupán egy adott pozíción alapul, akkor önmaga legalacsonyabb szintjén működik.

Az engedély: ha kapcsolatokat alakítasz ki másokkal, a vezetésed minősége is fejlődni fog és egy magasabb szintre fog emelkedni. Ez az a szint, amikor már engedélyt is kapsz az általad vezetett személyektől arra, hogy a munkaköri leírásod határait túllépve vezesd őket.

A teljesítmény: ahogyan te magad és a követőid közös munkátokban egyre produktívabbá váltok, úgy jut el a vezetési szinted a harmadik szintre, a teljesítmény szintjére.

Az emberek fejlesztése: amint elkezded fejleszteni az embereket és segítesz nekik kibontakoztatni mindazt amire képesek lehetnek, a vezetésed a negyedik szintre jut.

A személy: az ötödik szintet csak kevesen érik el, mert ez a szint megköveteli a vezetőtől, hogy egész életét feláldozza annak oltárán, hogy másokat képességeik maximumára fejlessze.

A vezetői munka az emberismeretről szól

Amikor management tréningeket, vezetői tréningeket tartok multinacionális cégeknek, kkv-knak, kisebb vagy nagyobb szervezeteknek, egy ideje már nem tudom megállni, hogy a vezetői eszközök, a motiválás és delegálás, a kísérő vagy coaching szemléletű vezetés mellett ne beszéljek arról, hogy az eredményes vezetői munka és hatásgyakorlás alapja az emberismeret. És ha emberismeret kell ahhoz, hogy a munkatársaink hallgassanak ránk, akkor az emberismerethez hitelességre lesz szükség, aminek az alapja az önismeret.

Mit csinál egy vezető, ha fejlődni szeretne?

Megmondom. Megismeri önmagát. Nem csak úgy felszínesen, ahogy az utcán szembejövő 10 emberből 9, hanem azzal az igénnyel és felelősségérzettel, ami azt üzeni, hogy amennyit önmagából megismert, annyit tud átadni másoknak, olyan módon tud hatni másokra és olyan eredményes lesz a vezetői munkájában. Keleten ezt valahogy úgy fogalmazzák meg, hogy: „Ami bent van, az van kint is.”

Tedd fel magadnak a következő kérdéseket, keresd meg rájuk a válaszokat és ha elakadsz vagy gyorsabban szeretnél fejlődni, akkor kérj segítséget valakitől, akiben megbízol és képes téged kísérni a fejlődés útján.

  • Hogyan működök vezetőként?
  • Hogyan működnek a kollégáim emberként és munkatársként?
  • Birtoklom a szükséges tudást, amelyet történelme során az emberiség felhalmozott a vezetéselmélettel kapcsolatban?
  • Tudom, hogy mi a különbség az érzésvezérelt és a gondolatvezérelt cselekvés között? Vannak releváns válaszaim?
  • Fel tudom mérni egy csapat dinamikáját és vannak eszközeim hogy változtassak rajta?

Itt az idő, hogy ha eddig nem tetted fel magadnak a vezetői munkáddal kapcsolatos kérdéseket, akkor merülj el bennük egy kicsit.

John C. Maxwell & Jim Dornan: Hogyan legyünk hatással az emberekre című könyv nyomán.

Tetszett?

Oszd meg kollégáiddal és barátaiddal, hátha nekik is hasznos lesz.