Most elmesélek egy történetet arról, milyen izgalmas terület a kommunikáció. Milyen veszélyeket tartogathat számodra, ha nem foglalkozol vele, és mennyi sikert hozhat, ha komolyan veszed.
A minap felhívott egy úr, és a segítségemet kérte, mert szeretné a kommunikációját fejleszteni, mivel magasabb pozícióban szeretne dolgozni. Kicsit beszélgettünk telefonon, és már ott feltűnt, hogy szaggatottan beszél, keresi a szavakat, de szép volt az orgánuma. Találkoztunk egy hét múlva, és ahogy szoktam, rövid bemutatkozás és egy kis feladat után visszajelzést adtam neki mindarról, amit addig megfigyeltem vele és a kommunikációjával kapcsolatban.
Hogy mit láttam?
- a nyakkendője túl rövidre volt kötve
- a zakója anyaga nem illett a nadrágjáéhoz
- a cipője nem volt kellően kitisztítva
- a zoknija rövid volt
- a kar gesztusai bizonytalanok voltak
- kevesebbet nézett rám, mint amennyit félre
- nyitott lábakkal ült velem szemben
- a hangja még mindig szépen csengett
- a beszéde akadozott
- gyakran fogyott el a levegője mondat közben
- a hangereje kevés volt
- …
Azt gondolhatnánk, hogy ezeket csak az avatott szem veszi észre, az aki figyeli, de nem.
Mindannyian látjuk ezeket a jeleket, de csak annyit mondunk: nem szimpatikus.
Vagy ennyit sem, csak nem kötünk üzletet, nem érünk rá, ha legközelebb hív, vagy nem nevezzük ki cégünk vezetőjének.
Elárulom, mit üzentek nekem ezek a jelek:
Egy negyvenes férfit ismertem meg, aki nem ismeri, vagy nem akarja betartani az úriemberek öltözködési szabályait, de közöttük igyekszik érvényesülni. Ízlése nem igazítja útba, ha össze kell válogatnia ruhadarabjait. Önbizalma vagy biztonságérzete nem engedi, hogy fókuszáltan, önmagát felvállalva ossza meg gondolatait. Beszédére nem gondol úgy, mint a gondolatainak egyik legfőbb hordozójára. Nem győzött volna meg, ha üzletkötésről lett volna szó, de az, hogy ott ült velem szembe, már jelezte, hogy nyitott a változásra.
Kommunikációs trénerként mindig egy újabb területét vizsgálhatom az emberi érintkezésnek. A beszélgetés, a hallgatás, a tekintet, az írás, a mozgás, a (köz)szereplés mind-mind egy-egy világ, és a közepén ott az ember. Hajtja a vágy, hogy interakcióba lépjen másokkal. Hogy közölje gondolatait, érzéseit, hogy meggyőzzön, tudást adjon át, vagy szuper fegyverként használja a kommunikációt céljai elérése érdekében.
Olyan tanulási út ez, amelyen nem csupán a kommunikáció fejlődik és hozza a sikereket, de elindul egy mély belső átalakulás, amely a kiegyensúlyozottabb és boldogabb élet felé is elvezet.
Érezted már azt a bizonyos ideges bizsergést, amikor nem értettek meg, vagy úgy érezted, hogy a másik fél össze-vissza beszél?
Volt már, hogy úgy álltál fel a tárgyalóasztaltól, hogy semmit nem tudtál felmutatni az egyórás tárgyalás után?
„Az első személyes benyomásom is nagyon pozitív volt rólad, azt hiszem, van egy pozitív kisugárzásod, ami megragadja az embert. A négy alkalom alatt folyamatosan nyíltam meg. Az elsőn még inkább volt bennem egy tartózkodás, mintha tárgyaláson lettem volna, majd ez folyamatosan felengedett.
Tetszett a tematika, ahogy lépésről lépésre vezettél előre, nem tanácsokat adva, hanem ráirányítva a figyelmemet a dolgokra. Abszolút bíztam Benned, nem esett egyáltalán nehezemre olyan dolgokról is beszélnem, amiről hasonló ismeretségi szint mellett mással nem tettem volna. Ahogy Te is – úgy érzem – olyan dolgokat osztottál meg az életedből, ami számomra a bizalom jele volt, és kitüntetésként éltem meg.
Amikor egyszer-egyszer ki kellett lépnem a komfortzónámból egy-egy gyakorlatnál, soha nem éreztem belső ellenállást. Nem állítom, hogy nem volt időnként nehéz maga a szituáció, de mégis benne tudtál tartani.
A képzés egésze számomra nagyon sokat adott, próbálom átültetni az életembe.”
Sikeres kommunikáció?
Számtalan összetevője van annak, hogy mitől lesz sikeres a kommunikációd. Ha felsorolva látod ezeket, akár el is riaszthat a hosszú lista. De ne ijedj meg! Van olyan út, amelyik segít valamennyi területet fejleszteni és eljutni a célig. A külső-belső tulajdonságok egyfajta egységét teremtjük meg a tréningeken, hogy kongruens, hiteles szereplővé váljál. Látszólag egymástól egészen távol eső területeken fogunk közösen dolgozni:
- beazonosítjuk az egyedi, értékes gondolataidat,
- tudatosan érzelmeket kapcsolunk hozzájuk,
- felvértezlek megfelelő technikával, hogy sikeresen tudd közvetíteni az üzeneteidet.
Jelentkezz be ingyenes konzultációra!
Ezen a nulladik találkozón jobban megismerjük egymást, tisztázzuk az elakadásaidat és a céljaidat, és megnézzük, hogyan tudok neked segíteni. A találkozó ingyenes. Kérek időpontot!Az összetevők
Beszéd(technika)
Az érthető beszéd az alapja a sikeres szereplésnek. Ha motyogsz, túlságosan megerőlteted a hallgatóságodat.
Mozgás
Minden mozdulatod, akár tudatos, akár öntudatlan, olyan üzenetet hordoz, amelyet nem lehet szavakkal elmondani.
Öltözködés
A stílus és az öltözködési szabályok ismerete lefegyverző mindenhol és mindenkor. A nem ismerete azonban megsemmisítő lehet.
Retorika
A verbális hatáskeltés művészete, amellyel az üzeneteidet pontos célzással juttathatod célba.
Viselkedés
Az etikett ma már sokszor szitokszó, pedig az alapja a másik ember tisztelete. Ha nem tisztelsz másokat, állítólag ők sem tisztelnek téged…
Intelligencia
A tudás és az érzelmi intelligencia megfelelő egyvelege tehet sikeressé téged. Mindkettő fejleszthető!
Tájékozottság
Kevés dolog tehet magabiztosabbá, mint a széles látókör, a világ és a kultúra területeinek beható ismerete.
Önismeret
A te helyzetedben kikerülhetetlen az önreflexiós képesség, hogy elemezni tudd az érzéseidet, a gondolataidat, a cselekedeteidet, és változtatni tudj rajtuk, ha kell.
Stresszkezelés
Mindenki izgul, csak az a kérdés, tudja-e kezelni. A stressz a felelősség és a szereplés velejárója. Kiváló technikák vannak, amelyekkel kezelhető. Sőt, erőt is meríthetsz belőle.
„Mérnökként dolgozom egy tervező cégben, ahol egyre gyakoribbak azok a tárgyalási helyzetek és prezentációs feladatok, amire az iskolában sajnos nem készítik fel az embert . András már az első személyes találkozáskor meggyőzött róla, hogy egyrészt maga is profi, tapasztalt az előadás műfajában, és rendkívül tudatosan kezeli ezeket a feladatokat, másrészt nagyon jól tudja és érzi, hogy hogyan kell ezt a tudást átadni, mire kell fókuszálni.”